درمان شکستگی و درد دنبالچه با فیزیوتراپی و ورزش

hhs2333

درد دنبالچه اشاره به دردی دارد که در ناحیه پایین ستون فقرات یا دنبالچه احساس می شود. ناحیه دنبالچه از سه استخوان کوچک تشکیل شده که درست بالای  باسن قرار دارند. این استخوان ها باید دارای انحنا به سمت داخل باشند تا به این ترتیب هیچ گونه ناراحتی در زمان نشستن احساس نشود. به هر حال، افرادی که دچار درد در ناحیه دنبالچه می شوند فقط توانایی نشستن در یک موقعیت خاص را برای چند دقیقه دارند و اگر این نشستن ادامه پیدا کند، درد در ناحیه دنبالچه آنها ایجاد خواهد شد.

متخصصان فیزیوتراپی این مرکز از مکانیزم های مختلفی که می توانند باعث ایجاد درد در ناحیه دنبالچه شوند آگاه هستند و بطور موثر از روش های مختلف برای تشخیص و درمان درد دنبالچه استفاده می کنند. در کلینیک فیزیوتراپی اسدی ابتدا وضعیت لگن و ستون فقرات بیماران برای شناسایی هر گونه اختلال در عملکرد مفاصل یا عضلات آن بررسی می شود. برنامه درمانی برای درد دنبالچه با هدف آزاد سازی عضلات و رباط هایی که که دچار گرفتگی شده اند انجام می شود و تمامی آموزش های لازم به بیمار در مورد نحوه مراقبت از استخوان شکسته دنبالچه برای تسریع روند درمان داده می شود .

علائم و نشانه ها

شدت علائم درد دنبالچه مشاهده شده در این حالت در بین افراد مختلف متفاوت است و می تواند شامل یک یا چند مورد از علائم زیر باشد:

  • درد در زمان نشستن یا پس از نشستن
  • درد شدید در هنگام تغییر وضعیت از حالت نشسته به حالت ایستاده
  • درد شدید در اطراف ناحیه دنبالچه
  • حساسیت نسبت به فشار دادن انگشت به سر استخوان دنبالچه
  • درد قبل یا در زمان مدفوع کردن

علت ها و دلایل

از علل درد دنبالچه میتوان گفت زمانی ایجاد می شود که خود دنبالچه یا نواحی اطراف آن دچار آسیب شود. رایج ترین عوامل تاثیرگذار بر این مشکل و علت درد دنبالچه عبارتند از: ایجاد کشیدگی در عضلات و رباط های پشتیبان کمر در طول دوره بارداری و در زمان تولد کودک ، بروز شکستگی دنبالچه و وارد شدن آسیب به دنبالچه در نتیجه تصادف یا قرارگیری نامناسب آن به دلیل آسیب های وارد شده یا انجام فعالیت های مکرر که می توانند باعث وارد شدن فشار مداوم به این ناحیه از بدن فرد شوند.

درمان فیزیوتراپی

درد استخوان دنبالچه فقط یک درد ساده نیست و می تواند به شدت فرد را دچار ناتوانی کند. این مشکل معمولاً در بین افرادی مشاهده می شود که سفر طولانی داشته اند. این مشکل می تواند به خاطر آناتومی استخوان دنبالچه و قرارگیری آن در معرض فشار ثابت و غیر قابل اجتناب در طول فعالیت های عادی روزمره ایجاد شود. بنابراین تحت تاثیر این شرایط احتمال ایجاد علت درد دنبالچه و آسیب دیدگی در این ناحیه افزایش پیدا می کند.

در این حالت مداخله فیزیوتراپی به موقع می تواند به شدت در کاهش درد و جلوگیری از عود مجدد مشکل در آینده موثر و مفید باشد. در حقیقت متخصصان فیزیوتراپی می توانند به شما استراتژی ها، تمرین ها و وضعیت هایی را آموزش دهند که باعث کاهش فشار طبیعی وارد شده به این ناحیه از بدن در فعالیت های روزمره می شود و در کنار این فعالیت ها از درمان های انفعالی برای کاهش درد و التهاب استفاده می گردد.

چگونه فعالیت های فیزیوتراپی این مرکز می تواند به رفع مشکل شما کمک کند

  • ارزیابی های این مرکز می تواند به تشخیص سایر عواملی که ممکن است باعث تشدید این مشکل شده باشند، کمک موثر کند.
  • گاهی اوقات درد در ناحیه پایین ستون فقرات و درد دنبالچه بسیار شبیه به هم هستند. ما می توانیم این اطمینان را برای شما فراهم کنیم که تشخیص صحیح در این رابطه انجام شده است.
  • هنگامی که علت ایجاد ناراحتی مشخص شد، ما می توانیم به شما برای درک روش درمانی و مراقبت های مناسب برای درمان مشکل کمک موثر کنیم.
  • استفاده از روش های مختلف تسکین درد که بطور خاص در مواردی که درد ناحیه دنبالچه شدید یا مزمن است، می تواند بسیار مفید باشد.

درمان های فیزیوتراپی می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • گرما درمانی برای افزایش انعطاف پذیری و کاهش درد
  • تکنیک های حرکتی برای کاهش درد
  • توصیه های مربوط به وضعیت قرارگیری صحیح بدن برای کاهش و درمان درد دنبالچه  در زمان نشستن
  • الکترو درمانی برای تسریع فرآیند بهبود
  • طب سوزنی برای کاهش درد
  • حرکت های تقویتی به منظور کاهش درد و بهبود عملکرد عضلات
  • دستکاری وضعیت عضلات (به هر حال بهتر است این روش کمتر مورد استفاده قرار گیرد)

تمرین 1

انجام بعضی تمرین های خاص می تواند به کاهش درد دنبالچه کمک موثر کند. به هر حال قبل از انجام هر یک از این حرکت های ورزشی، ابتدا لازم است درباره آنها با پزشک خود صحبت کنید، زیرا پزشک تنها فردی است که از دانش کافی برای درمان شرایط شما برخوردار است. چه کسی می داند، شاید تمام آنچه شما نیاز دارید، مقدار کافی استراحت باشد.

تمرین 2

تمرین های ورزشی عضلات کف لگن یا کیگل یکی از موثرترین روش ها برای درمان درد دنبالچه است. این نوع از تمرین ها بطور خاص برای خانم هایی استفاده می شود که در طول دوره بارداری و در زمان زایمان دچار درد دنبالچه شده اند. این تمرینات را می توان با کنترل جریان ادرار نیز انجام داد. هنگامی که شما این حرکت های تمرینی را انجام می دهید، در حقیقت عضلات کف لگن خود را منقبض می کنید و بطور هم زمان این عضلات را تقویت می نمایید. همواره پیشنهاد می شود این حرکت های ورزشی بدون وارد کردن فشار به عضلات سرینی و عضلات ران انجام شود. همواره این انتظار وجود دارد که با استفاده از این حرکت ها بتوان درد در ناحیه دنبالچه را کاهش داد.

تمرین 3

یکی از روش های دیگر درمان درد استخوان دنبالچه از طریق انجام بعضی از تمرین های شکمی است. تمرین های ناحیه شکم می تواند با دراز کشیدن بر روی پشت به صورت منظم انجام شود. در این حالت لازم است زانوهای شما در حالت خم قرار گرفته و سپس عضلات شکمی منقبض شوند. در ادامه لازم است انقباض عضلات برای یک ثانیه حفظ شده و سپس عضلات آزاد شوند.

k

تمرین 4

حرکت اسکات بی وزنی می تواند به تقویت بعضی عضلات کمک کرده و وضعیت آنها را در حالت متعادل قرار دهد. تکرار این حرکت ورزشی می تواند به کاهش یا تسکین درد در ناحیه دنبالچه کمک موثر کند.

i

تمرین 5

اگر شما از درد در ناحیه دنبالچه رنج می برید، انجام بعضی از تمرین های کششی روی کمر در هنگام دراز کشیدن یا بر روی دستان در حالتی که زانوها در حالت بی وزنی (حرکت بدون فشار) قرار داشته باشند و این حرکت ها با دقت زیاد توسط فرد انجام شود، می تواند مفید و سودمند باشد. در حقیقت فشار وارد شده به خاطر جاذبه یک فشار ثابت است و در عمل باعث کشیدگی مداوم و فشرده شدن مهره های ستون فقرات به یکدیگر می شود.

r

تمرین 6

o

این حرکت های ورزشی یک راهکار ایده آل برای فعال کردن بعضی از عضلات مهم تثبیت کننده وضعیت لگن و ران است و نقش بسیار با اهمیت در کاهش درد در ناحیه پایین کمر و دنبالچه دارد.

نویسنده: فاطمه اسدی- فیزیوتراپیست