درمان آرتروز لگن با فیزیوتراپی و ورزش

right-hip-pain

آرتروز لگن به التهاب مفصل لگن گفته می شود، وضعیتی که با افزایش سن شدیدتر می گردد. آرتروز هنگامی روی می دهد که ضربه یا التهاب به مفصل منجر به از بین رفتن غضروف نرم و ضربه گیرکه سطح مفصل را پوشانده می شود. چنانچه غضروف آسیب ببیند، مفصل متورم و دردناک می شود. با گذشت زمان این حالت سخت تر و دردناک تر می شود که باید برای درمان ارتروز لگن به پزشک مراجعه نمود.

علائم در بیماران مبتلا به آرتروز لگن با گذشت زمان شدیدتر و بارزتر می شود. در افراد مبتلا به نوع خفیف آرتروز لگن، هیچ علامتی یا علایم محدودی ممکن است مشاهده نشود. با پیشرفت آرتروز لگن، ممکن است درد لگن یا کشاله ران در هنگام انجام فعالیت های سنگین ، و سفتی مفاصل ( به ویژه پس از خواب یا در صبح زود) مشاهده شود. از دیگر علائم آرتروز لگن به درد شدید مفصل، انعطاف پذیری کم لگن، درد در شب و احساس سایش یا صدا کردن در هنگام انجام حرکات خاص می توان اشاره کرد.

درد ناشی از آرتروز لگن معمولا در کشاله ران ، قسمت جلویی ویا قسمت کفل احساس می شود. علایم در هر ماه متغیر هستند و در برخی از بیماران علائم آرتروز لگن با سردتر شدن هوا افزایش پیدا می کند. در موارد وخیم تر، ممکن است زوال عضله ( به ویژه عضله گلوتئال ) و لنگیدن نیز رخ دهد.

علت ها و دلایل

در آرتروز مفصل ران ، قشر بالایی غضروف مفصل، آسیب دیده و از بین می رود و در نهایت لایه ی بیرونی استخوان لگن که در زیر غضروف قرار دارد، بر اثر سایش با یکدیگر ایجاد درد، تورم ، سایش و از بین رفتن حرکت مفصل لگن می کند.

ضعف عضلانی و در نتیجه آن ضعف مفصل لگن در زوال غضروف مفصل لگن نقش دارد. عضلات ضعیف تر نسبت به عضلات قوی تر در مقابل ضربه مقاومت کمتری دارند که این امر منجر به افزایش فشار بر مفصل لگن می شود. آرتروز با گذشت زمان پدید می آید. علت آرتروز لگن دقیقا مشخص نیست اما عواملی که احتمال آرتروز را افزایش می دهند عبارتند از :

_ وزن بیش از حد

_ سن

_ سابقه آسیب به مفصل

_ ضعف عضله

_ فشار بر روی مفاصل به دلیل شغل یا انجام حرکات ورزشی خاص

_ بیومکانیک ضعیف

_ شکل ناهنجار مفاصل یا نقص ژنتیکی در غضروف مفاصل

جهت تشخیص آرتروز مفصل لگن و ران، کافی است به یک متخصص جهت معاینه و ارزیابی درونی و بیرونی مراجعه کنید و جهت قطعی کردن تشخیص انجام اشعه ایکس ضروری ست

اشعه ایکس علایم کوچک شدن ناحیه غضروف، نا منظمی های پایانه های استخوانی و یا وجود خارهای استخوانی را نشان می دهد. گاهی انجام ام آر آی به تشخیص کمک می کند و سایر احتمالات را رد می کند.

درمان با فیزیوتراپی

فیریوتراپیست نحوه ی درمان آرتروز لگن، تاثیرات تمرین، اهمیت فعالیت فیریکی روزانه و چگونگی مراقبت از مفصل در هنگام راه رفتن، نشستن، بالا رفتن از پله ها، ایستادن، جا به جا کردن اشیا و خوابیدن یا دراز کشیدن را توضیح می دهد. با انجام آزمایش مشکلات خاص فیزیکی مرتبط با آرتروز لگن مانند محدود شدن تحرک،ضعف عضلانی یا مشکلات تعادل مشخص می شوند. درد آرتروز لگن با کمک فعالیت های فیزیکی ساده، بی خطر و موثر مانند راه رفتن، دوچرخه سواری یا شنا کاهش می یابد. هر چند فعالیت فیزیکی شروع ناتوانی ناشی از آرتروز زا به تعویق می اندازد، اما افراد، به خاطر درد و سخت شدن فعالیت ، عدم آگاهی از میزان و نحوه ی انجام حرکات، و عدم آگاهی نسبت به میزان زمان مورد نیاز جهت مشاهده ی بهبودی، از انجام دادن فعالیت های فیزیکی اجتناب می کنند.فیزیوتراپیست، به شما در یادگیری برنامه حرکات ورزشی فردی کمک می کند تا درد و سفتی ناشی از آرتروز کاهش یابد. اهداف تمریناتی مه فیزیوتراپیست به شما می دهد عبارتند از:

_ کاهش درد

_ افزایش قدرت و تعادل هنگام ایستادن و توانایی راه رفتن

_ بهبود دادن حرکت پا ، لگن و پشت

_ سرعت یافتن بهبودی و بازگرداندن فرد به فعالیت های روزانه و ورزش

کاهش درد

فیزیوتراپیست از انواع متفاوت درمان و تکنولوژی جهت کنترل و درمان درد لگن استفاده می کند مانند استفاده از یخ، گرما، سونوگرافی و تحریک الکتریکی، بستن ، انجام تمرینات و روش های درمان دستی یا کایروپراکتیک مانند ماساژ.

بهبود بخشیدن حرکات

فیزیوتراپیست ، تمرینات و درمان هایی را انتخاب می کند که به بازگرداندن حرکت عادی به پا و لگن کمک کنند. چنین تمریناتی ممکن است با حرکات " انفعالی" شروع شود بدین صورت که درمانگر با حرکت به شما نشان می دهد که چگونه به آرامی ساق پا و مفصل لگن خود را حرکت دهید و به تدریج تمرینات ، به کشش های فعال می رسد که خود شما آن ها را اجرا می کنید. فیزیوتراپیست ممکن است از کشش های متداوم و روش های درمان آرتروز لگن بصورت دستی استفاده کند، بدین صورت که به آرامی مفصل را حرکت داده و عضلات اطراف آن را کشش می دهد.

افزایش قدرت

تمرینات ویژه در روند بهبودی و درمان درد لگن ناشی از آرتروز در هر مرحله موثر هستند. فیزیوتراپیست شما تمرینات مناسب را انتخاب کرده و آموزش می دهد که چگونه قدرت و مهارت خود را به تدریج بازیابید. این تمرینات می توانند شامل استفاده از وزنه های دسته بندی، کش های مقاومتی، ابزار وزنه برداری، تجهیزات تمرینات ورزش قلب مانند تردمیل یا دوچرخه ثابت باشند.

زمان در سرعت بخشیدن به روند بهبودی

فیزیوتراپیست شما برنامه درمانی خاصی را جهت سرعت بخشیدن به درمان آرتروز لگن و بهبودی شما طراحی می کند. او در زمینه ی انتخاب درمان و تمرینات مناسب آموزش دیده و دارای تجربه می باشد تا به بهبودی شما، بازگشت به شیوه ی زندگی عادی و رسیدن به اهدافتان، سریع تر از آنچه که خودتان به تنهایی می توانید انجام دهید، کمک کند.

بازگشت به فعالیت و تمرین

فیزیوتراپیست ، برنامه ی درمانی شما را به گونه ای طراحی می کند تا به شما در بازگشت به کار یا ورزش به سریع ترین، بی خطرترین و موثرترین راه ممکن کمک کند. شما می توانید در فعالیت های بازآموزی شغلی شرکت کنید یا روش ها و تمرینات ویژه ی ورزشی را فرا بگیرید که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.