گردن درد: درمان و علت

61ab3fc3326e1f3f80e590278ad1e454

با وجود آن که گردن درد ، عارضه‌ای است که دلایل متعددی دارد، اما شایع‌ترین علت آن ناشی از قرار گرفتن سر و گردن در حالت‌های ناصحیح و بد است که ممکن است در خواب و به دلیل ارتفاع کم یا زیاد بالش یا هنگام فعالیت‌های شغلی مانند نشستن‌های زیاد پشت میز و قرار گرفتن سر جلوتر از حد معمول، اتفاق بیفتد.

گاهی درد‌های گردنی ناشی از عوامل و بیماری‌های دیگر است، بسیاری از دردهای گردنی ناشی از برخورد انواع ضربه‌های ، تصادفات، بویژه آسیب‌های ناشی از جلو و عقب رفتن سر و گردن در صندلی‌های بدون حمایت‌کننده سر است. به‌علاوه گاهی گردن درد، به طور ثانویه در اثر بیماری‌های مختلف مانند آرتریت روماتوئید یا دیگر بیماری‌ها ایجاد می‌شود.

گردن درد از آن دست عوارضی است که به طور اولیه معمولا بعد از سن 45 سالگی در زنان و 55 سالگی در مردان بروز می‌کند که معمولا بستگی به شغل و برخی عوامل دیگر دارد. هرچه استرس‌های غیرطبیعی وارده به گردن ناشی از کار کردن درحالت‌های غیرطبیعی، کم فعالیتی و ضعف عضلات بیشتر باشد زمینه بروز گردن درد بیشتر فراهم خواهد بود.

درد گردن میتواند به علت مشکلاتی در هر کدام از قسمت های تشکیل دهنده آن اتفاق بیفتد. مشکلاتی در استخوان، لیگامان، عضلات و اعصاب. گاهی مشکلات گردن موجب درد میشود ولی بیمار درد را در خود گردن احساس نمیکند. درد ممکن است در شانه یا در اندام فوقانی یا در ستون مهره ای سینه ای احساس شود. شایعترین علل درد گردن عبارتند از

کشش عضلات گردن

وقتی فشار زیادی به گردن خود وارد میکنید ( یکی از علل شایع آن قرار دادن سر و گردن در یک وضعیت نامناسب به مدت طولانی است) عضلات و لیگامان های اطراف ستون مهره ای گردن شما تحت کشش زیادی قرار میگیرد و به دنبال آن ممکن است پارگی های میکروسکوپی در آنها ایجاد شود. بدنبال آن در این بافت ها تورم و درد ایجاد میشود که شما آن را به صورت درد و خشکی گردن احساس میکنید. این محدودیت حرکت قدری به علت درد و قدری به علت انقباض عضلات اطراف ستون مهره است که خارج از اراده شما صورت میگیرد و به آن اسپاسم هم میگویند. این نوع درد معمولاً با چند روز استراحت خوب میشود.

پیر شدن دیسک

دیسک در بین مهره های گردن یک ساختمان جذب کننده فشار و شوک است. دیسک بین مهره ای معمولاً با افزایش سن پیر میشود. خشک و چروکیده شده و خاصیت الاستیک خود را از دست میدهد. ارتفاع آن کم میشود و همین امر موجب میگردد مهره ها به یکدیگر نزدیک شده و فاصله آنها کم شود. با کم شدن فاصله بین مهره ها فشار زیادی روی مفاصل بین مهره ای وارد میشود که این خود موجب آرتروز یا سائیدگی این مفاصل میشود.

هرنی دیسک

یا دررفتن دیسک. در این وضعیت قسمت حلقوی محیطی دیسک ( آنولوس فیبروزوس) پاره شده و قسمت مرکزی ( نوکلئوس پولپوزوس) از بین شکاف پارگی به بیرون راه پیدا میکند. این قسمت بیرون زده را هرنی یا فتق میگویند. مهمترین مشکلی که در فتق دیسک بوجود میاید اینست که قسمت بیرون زده به اعصابی که در حال بیرون آمدن از نخاع و مهره هستند فشار آورده و همین فشار موجب بروز بسیاری مشکلات از جمله درد اندام فوقانی است.

ضربه

گردن بسیار قابل انعطاف است و حرکات زیادی دارد. همچنین باید وزن سر را تحمل کند. گردن بین سر و تنه، بدون حامی و در معرض آسیب های خارجی است. این عوامل موجب میشوند تا گردن بشدت نسبت به ضربات آسیب پذیر باشد. تصادفات وسایل نقلیه، ورزش هایی مثل شیرجه و یا ورزش های رزمی و سقوط از ارتفاع میتوانند به راحتی به گردن صدمه بزنند.

بستن کمربند تا حد زیادی میتواند مانع آسیب های خطرناک به گردن در حین رانندگی شود. البته اگر اتومبیل از پشت ضربه بخورد کمربند ایمنی کمکی نمیکند. در این مواقع پشت سری که در روی پشتی صندلی اتومبیل وجود دارد میتواند تا حد زیادی گردن را حمایت کند. درد بدنبال اکثر ضربات شدیدی که به گردن وارد میشوند به علت آسیب به عضلات و یا لیگامان های اطراف سون مهره ای گردنی است. وقتی شدت ضربه بالا است ممکن است موجب شکستگی مهره های گردنی شود.

آرتریت روماتوئید

رماتیسم مفصلی میتواند با تخریب مفاصل بین مهره های گردن موجب درد و خشکی در گردن شود.

عوامل دیگر

عواملی مانند عفونت، تومورها و یا بیماری های مادرزادی گردن هم میتوانند از علل درد گردن باشند.

در صورتی که درد گردن خفیف باشد در اکثر موارد ظرف دو تا سه هفته به درمان های خانگی جواب می دهد و بهبود پیدا می کند. در صورتی که گردن درد ادامه پیدا کرد یا شدید تر باشد پزشک یکی از روش های درمانی زیر را به کار می گیرد

دارودرمانی

پزشک برای کنترل درد داروهای مسکن تجویز می کند. همچنین برای کاهش درد پزشک داروهای شل کننده عضلات را تجویز می کند

ماساژ

انجام ماساژ آهسته و ملایم روی گردن می تواند به افزایش جریان خون و کاهش درد کمک کند

کشش ستون فقرات

در روش تراکشن از وزنه هایی برای کشش دادن مهره های گردنی استفاده می شود. این روش درمانی حتما باید تحت نظر متخصص انجام شود . این درمان می تواند خصوصا در تسکین دردهایی که به علت تحریکشاخه های عصبی در گردن ایجاد شده موثر باشد.

فیزیوتراپی

اگر علائم بیماری دیسک مهره های گردن باگذشت یک هفته یابیشتردرمان نشد بیمار برای درمان به مراکزفیزیوتراپی برای کاهش و رفع درد وتمرینات خاص گردن ارجاع داده میشود.راه ها و روش های درمان های متنوعی توسط پزشک فیزیوتراپ توصیه میشود این درمان هاشامل تمرینات کششی، گرما وسرما، درمان های دستی (کایروپراکتیک) وغیره است.

میزان تاثیرهرکدام ازاین درمان ها نامشخص است وبراساس مطالعات وتحقیقاتی که صورت گرفته است میتوان در مورد عملکرد هر یک ازاین درمان ها در درمان پارگی دیسک گردن مطلع شویم.نکته ای که درانجام تمرینات و حرکات فیزیوتراپی بسیارمهم است توصیه پزشک برای ادامه حرکات درخانه است شرایط عمومی که پزشک برای بیمار توصیه میکند مصرف مسکن و انجام تمرینات ریلکس کردن و آرامش گردن است.

هرزمان که شما احساس مطلوبی داشتیدپزشک به شما اجازه میدهد تا تمرینات کششی برای کاهش دردگردن وافزایش انعطاف این ناحیه انجام دهید.بهتراست این تمرینات را بعدازگرم شدن ماهیچه ها بوسیله دوش آب گرم ،حمام ،حوله انجام دهید.

درادامه چندنمونه از تمرینات کششی برای بیماری دیسک گردن وجوددارد که می توانید درخانه انجام دهید.

-به آرامی سرتان را به سمت چپ بچرخانیدبااستفاده ازدست چپ خود فشارآرامی برروی چانه خودبیاوریدتاسرتان کمی بیشتربچرخد این حرکت را به مدت 20 ثانیه نگه دارید و به حالت اولیه بازگردانید وبرای طرف راست این حرکت را تکرارکنید.

- برای رفع درد دیسک گردن خودرابه سمت چپ کج کنید طوریکه گوش شما شانه تان را لمس کند بوسیله دست چپ خود فشار آرامی برروی گیجگاه ایجادکنید به مدت 20 ثانیه این حرکت را نگه دارید وبرای طرف راست آن را تکرارکنید.

-سرتان رابه ست پایین به جلو خم کنید طوریکه چانه تان سینه شما را لمس کند زمانیکه این حرکت را انجام می دهید شانه های خود را آرام نگه دارید این حرکت را به مدت 20 ثانیه نگه داریدو تکرار کنید.

- به سمت پشت به صورت طاقباز بخوابید زانوهای خود را خم کنید و یک پشتی برای حفاظت ازگردن به زیرسرخود قرار دهید سرتان رابه سمت جلو حرکت دهیدمانند هنگامیکه سرخود را به نشانه بله تکان میدهید این حرکت را به مدت 10 ثانیه نگه داریدوسپس رها کنید و آنرا 10 مرتبه تکرارکنید.
اگرهنگام انجام هرکدام ازاین حرکت ها دچار درد و ناراحتی شدیدفورا انجام آن را متوقف کنید.