کمر درد چیست؟

hhh1260

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های انسان بوده و تقریباً همه افراد حداقل یکبار در طول زندگی خود دچار کمر درد می شوند. شیوع آن در زن و مرد یکسان است و گرچه در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد ولی بیشتر در سنین 50-30 سالگی دیده می شود. کمردرد می تواند شدید یا خفیف باشد. کوتاه مدت یا مزمن باشد. دائم یا گاهگاهی باشد. با این حال در اکثر اوقات بطور خودبخودی بعد از چند هفته خوب می شود.

علت ها و دلایل

معمولا درد کمر بدون دلیل واضحی شروع به ظاهر شدن می‌کند و پیداکردن دلیل آن به آسانی ممکن نمی‌باشد، عواملی که می‌تواند باعث کمردرد شود، شامل:

کشیدگی ماهیچه‌ها و یا رباط‌ها.
    دیسک برجسته و یا بیرون زده و فتق دیسک.
    آرتروز
    ورم مفاصل
    افزایش سن
    مشکل مادرزادی ستون فقرات

سایر دلایل شامل:

اختلال خواب
    برداشتن و حمل بارهای سنگین
    تشک نامناسب

افراد در معرض ابتلا

هرکسی حتی کودکان و نوجوانان هم ممکن است دچار کمردرد شود. هرچند وزن زیاد، فقدان تحرک و بلندکردن نامناسب اجسام معمولا عامل کمر درد تصور می‌شوند، اما تحقیقات در رابطه با این عوامل هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ است. یکی از گروه هایی که بنظر می‌رسد در خطر بیشتری برای ابتلا به کمردرد هستند، افراد مبتلا به مشکلات روانی همچون افسردگی و اضطراب می‌باشند، هرچند دلیل مشخصی برای این بیماری در این افراد مشخص نشده‌ است.

تشخیص کمر درد

پزشک معالج بعد از صحبت با بیمار راجع به مشکلات وی، و بعد از معاینه ممکن است از آزمایشات یا روش های تصویربرداری برای مشخص کردن علت کمردرد استفاده کند. این روش های تصویربرداری عبارتند از

رادیوگرافی ساده X-ray

گر چه تصاویر حاصله از یک رادیوگرافی ساده فقط استخوان را نشان می دهند ولی می توانند اطلاعات مهمی مثل شکستگی استخوان، تغییرات ناشی از روند پیری در مهره و تغییر شکل و دفورمیتی های ستون مهره را نشان دهد.

ام آر آی Magnetic resonance imaging MRI

ام آر آی می تواند اطلاعات بیشتری را راجع به بافت های نرم مثل عضلات، لیگامان ها، دیسک بین مهره ای و نخاع و اعصاب نخاعی در اختیار پزشک قرار دهند. هرنی دیسک را میتوان با این روش بهتر تشخیص داد.

سی تی اسکن Computerized axial tomography scan CT scan

با سی تی اسکن میتوان مشکلات استخوانی مهره را بهتر مشاهده کرد.

اسکن استخوانی Bone scan

به آن اسکن رادیوایزوتوپ هم میگویند. میتواند در مواردی مانند عفونت، سرطان، روماتیسم، اسپوندیلولیستزی و یا سایر علل به تشخیص کمک کند.

تست تراکم استخوان Bone density test

تست تراکم استخوان در تشخیص پوکی استخوان که می تواند از علل زمینه ای و مساعد کننده کمر درد باشد کمک می کند.

به طورکلی، درمان شامل موارد زیر است:

درمان دارویی طبق نظر متخصص مربوطه با توجه به علت کمردرد
    درمان فیزیوتراپی که بیشتر در ارتباط با دردهای مکانیکی کاربرد دارد
    کنترل فعالیت‌های روزمره جهت کاهش درد و پیشگیری از بروز دردهای کمری
    تصحیح حالت نشستن جهت جلوگیری از کمر درد و قوز کمر و پشت
    استفاده از حمایت کننده های کمری در هنگام نشستن

درمان جراحی که در آسیب‌های شدید و موارد خاص مطرح می‌گردد. زمانی که درد بیمار خیلی زیاد باشد و بیمار به درمان‌های فوق پاسخ ندهد ممکن است نیاز به عمل جراحی ضروری باشد.

پیشگیری

پیشگیری از دردهای کمر یک عامل مهم جهت بهبود مناسبات اقتصادی، مشارکت فعال افراد در جامعه و کاهش هزینه‌های درمانی است. بسیاری از عوامل مهم پیشگیری از کمردرد عبارتنداز:

پرهیز از یک وضعیت ثابت، به ویژه نشستن طولانی مدت روی صندلی
    اجتناب از حرکات سریع و چرخشی در ستون فقرات
    اگر مجبور به کار در حالت ایستاده هستیم، باید به گونه‌ای شرایط را مهیا کنیم که مجبور به خم کردن تنه نباشیم.
    پرهیزاز بلندکردن اجسام سنگین، به خصوص در حالت ایستاده با زانوهای صاف
    استانداردسازی محیط‌های کار و خانه ازنظر ارتفاع مناسب اجسام در دسترس
    کاهش وزن درصورت چاقی
    تقویت ماهیچه‌های ستون فقرات براساس اصول صحیح. امروزه علم فیزیوتراپی می‌تواند یک روش مناسب و مفید را در این زمینه ارائه کند.
    پرهیزاز رانندگی طولانی مدت و در نظر گرفتن توقف‌هایی در مسیر
    پرهیزاز تشک‌های نرم حجیم و استفاده از بالش‌های مناسب زیر سر.
    داشتن اعتماد به نفس و روحیه‌ای شاد به جای اضطراب و تشویش. افراد مضطرب معمولاً کنترل مناسبی بر وضعیت بدنی خود در فعالیت‌های روزمره ندارند، بنابراین مستعد آسیب بیشتری هستند.