ورزش (تمرین) درمانی چیست؟

ورزش درمانی از اصول پایه توانبخشی است. ورزش درمانی، از فعالیت های بدنی برای جلوگیری و درمان بیماری ها و توابخشی بیماران استفاده می کند.

بسیاری از بیماری ها را می توان با استفاده از ورزش درمان کرد و یا اینکه از پیشرفت آنها جلوگیری کرد. از جمله این بیماری ها، بیماری های اسکلتی عضلانی هستند که شامل دردهای شانه، کمر، گردن، زانو و انواع آرتروزها می شوند. البته باید خاطر نشان کرد که ورزش کردن درست و اصولی به جلوگیری از بیماری ها کمک می کند. همچنین از دیگر مزایای ورزش درمانی این است که می توان در کنار کنترل بیماری ها، استفاده از داروهای شیمیایی را کم کرد و به افزایش کیفیت زندگی کمک کرد.

کاربردها

ورزش درمانی در موارد زیر مفید می باشد:

• کمک به کاهش دردهای مفصل شانه
  • کمک به کاهش دردهای مفصل آرنج ومچ دست
  • کمک به کاهش دردهای مفصل ران
  • کمک به کاهش دردهای مفصل زانو
  • کمک به کاهش دردهای مفصل مچ پا
  • کمک به کاهش دردهای ناحیه کمری لگنی
  • کمک به کاهش درد و انحراف ستون فقرات
  • کمک به کاهش دردهای عضلات و رباطها
  • کم کردن عوارض پس از جراحی های ارتوپدی
  • جلوگیری و درمان پوکی استخوان
  • پیشگیری از پیشرفت آرتروز مفاصل
  • محافظت از سلامتی و جلوگیری از دردهای مفاصل و عضلات
  • کمک به کاهش وزن

ورزش درمانی افسردگی

ورزش درمانی موجب می شود بیمار به استرس ها و دیگر مشکلات کمتر توجه کند و اعتماد به نفس فرد بیمار را افزایش می دهد و از افسردگی در بیمار جلوگیری می کند.

ورزش درمانی 2 مزیت مهم در درمان افسردگی دارد:

1. ورزش، دید منفی ای که مردم نسبت به داروهای ضد افسردگی دارند را ندارد و امری تشویق کننده نیز به حساب می آید
  2. تاثیر ورزش برای کاهش افسردگی، زودتر از سایر اثرات آن مانند کم کردن وزن و سلامت قلب و عروق خود را نشان می دهد.

توصیه می شود که هر هفته 5 بار و هر بار به مدت 30 دقیقه ورزش های سبکی مانند پیاده روی و دوچرخه سواری انجام دهید یا اینکه 3 بار در هفته ورزش های هوازی سخت تر انجام دهید. البته نمی توان گفت که این اندازه ورزش کردن کافی است و بیشتر از این مقدار سودی ندارد. از سوی دیگر هنوز مشخص نیست که ورزش های بی هوازی مثل وزنه برداری هم مفید هستند یا نه.

ورزش درمانی زانو درد

تجویز ورزش درست مثل دارو می باشد. باید نوع ورزش، شدت آن، مدت آن فواصل انجام ورزش و زمان مراجعه بیمار برای ارزیابی بعدی مشخص باشد. برخی تمرینها در یک بیماری درمان می باشند اما در نوع دیگر بیماریها ممکن است ممنوع باشند.

یکی ازمهمترین مسایل در تحویز ورزش این است که باید به نحوی باشد که بیمار آنرا انجام دهد متقویت چهار سرثلا اگر به بیمار بگوییم هزار بار در روز ورزش تقویت عضله چهار سر را انجام بدهد، بجز عوارضی که برای بیمار ممکن است ایجاد شود، بیمار عملا انجام این کار را غیر عملی می بیند و از انجام آن خودداری می کند.

بنابراین برنامه تمرین درمانی باید منحصر به بیمار باشد و برای بیماری خاص طراحی شده باشد. دادن یک جزوه کلی به بیماران برای انجام ورزش در مجامع تخصصی پذیرفته نیست. این بروشورها به شرطی قابل قبول می باشند که هر کدام از ورزشها به بیمار توضیح داده شده و از بیمار امتحان به عمل اید که تمرین را درست انجام می دهد. متاسفانه حتی ورزشهای مضر برای افراد سالم از طریق رسانه های عمومی تبلیغ می شوند.

ورزش درمانی کمردرد

ورزش درمانی باعث درمان انواع مختلف کمردرد می شود ورزش تاثیرات مختلفی روی اعضاء بدن می گذارد که این تاثیرات دارای فواید درمانی زیادی هستند و به این شکل باعث درمان علت های اصلی کمردرد می گردد. شماری از مزایای ورزش درمانی و حرکات اصلاحی در درمان کمر درد عبارتست از:

• ورزش منظم، باعث کاهش وزن افراد چاق و رسیدن به وزن متناسب می شود این موضوع فشار وارد بر کمر را کم کرده و باعث درمان کمردردهایی میشود که به خاطر اضافه وزن ایجاد شده اند
  • ورزش باعث بیشتر شدن انعطاف بدنی می گردد انعطاف بدنی ، توانایی حرکات در جهات مختلف را افزایش می دهد و کمردر های حاصل از خشکی کمر را درمان می کند

ورزش درمانی افسردگی

ورزش درمانی آرتریت روماتوئید

ورزش کردن در صبح، از سفتی و سختی مفاصل صبحگاهی کم می‌کند. ورزش کردن باعث تقویت و ساخت عضلات می‌شود و همان‌طور که می‌دانید، عضلات از مفاصل محافظت می‌کنند. شنا، دوچرخه سواری و پیاده روی سریع فشار کمتری به مفاصل وارد می‌کنند. بنابراین برای افراد دچار آرتریت روماتوئید مناسب هستند.

افرادی که دارای آرتریت روماتوئید هستند، می‌توانند سه نوع ورزش را می‌توانند انجام دهند: کششی، قدرتی و هوازی.فواید ورزش برای آرتریت روماتوئید سعی کنید هر روز مقداری ورزش کنید تا فعال بمانید و باعث بهبودی در حرکت خود شوید. هنگامی که کمتر خسته هستید، ورزش کنید.

• کششی
  • قدرتی
  • هوازی

حرکات اصلاحی، تمرین و ورزش درمانی شاخه ای از علم فیزیوتراپی است که اهدافش شناسایی، پیشگیری و اصلاح ناهنجاری های جسمانی فرد است. در واقع حرکات اصلاحی به مجموعه حرکات کششی و تقویتی گفته می شود که به منظور پیشگیری و اصلاح ناهنجاری های جسمانی انجام می گیرد. حرکات اصلاحی معمولاً از سن 9 سالگی شروع میشود، زیرا بدن از نظر شکل تقریباً شبیه به بزرگسالان است. هر ناهنجاری جسمی، حرکات اصلاحی مربوط به خود را دارد که گاه در میان ناهنجاری های مختلف، حرکات مشابه نیز به چشم می خورد.