شاک ویو تراپی چیست؟

شاک ویو تراپی یک روش درمانی غیرتهاجمی و بسیار مؤثر برای کاهش دردهای مرتبط با سیستم عضلانی اسکلتی است. شاک ویو، امواج صوتی هستند که انرژی زیادی را به محل دردناک تحت درمان منتقل می‌کنند. این انرژی به بهبود، بازسازی و تسریع فرایندهای ترمیمی در بافت‌های نرم و استخوانی کمک می‌کند.

کاربردهای شاک ویو تراپی

در فیزیوتراپی غالباً شاک ویو تراپی برای درمان اختلال‌های مزمن تاندون‌هاو عضله‌ها، تسکین درد گردن و کمر و نقاط ماشه‌ای به کار برده می‌شود. شاک ویو تراپی در مقایسه با درمان متداول و قدیمی‌تر توسط دست و ابزار خاص کارآمدتر و سریع‌تر است و نتایج حاصل از آن در دراز مدت چشمگیرتر است. عارضه‌هایی که معمولاً با کمک شاک ویو تراپی درمان می‌شوند عبارت‌اند از:

•  درد شانه
  •  اپی کوندیلیت یا آرنج تنیس‌بازان یا درد آرنج
  •  کمر درد
  •  گردن درد
  •  درد تاندون آشیل
  •  درد کف پا
  •  شاک ویو درمانی زانو جهت التهاب تاندون کشکک زانو (پاتلا)
  •  درمان نقاط ماشه‌ای
  •  شانه منجمد (یخ زده)
  •  التهاب مفصل کتفی ـ بازویی پیش از ابتلا به آرتریت (التهاب مفصل)
  •  خار پاشنه : شاک‌ویوتراپی یک روش درمانی مدرن و بسیار موثر است که در آن امواج صوتی با انرژی بسیار بالا به ناحیه‌ی آسیب‌دیده فرستاده می‌شوند. این روش درمانی نوآورانه در خار پاشنه پا ، موجب تغییرات پاتالوژیکی در تاندون‌ها، رباط‌ها، کپسول‌هاف عضلات و استخوان‌ها می‌شود ، روش موثری برای درمان خار پاشنه بوده و درد ناشی از آسیب‌دیدگی را به طور سیستماتیک بر طرف می‌کند. نتایج حاصل از شاک‌ویوتراپی تنها پس از 3 یا 4 جلسه درمانی نمایان می‌شوند. این روش درمانی علاوه بر تسکین درد خار پاشنه ، موجب بازیابی کامل دامنه‌ی حرکتی پا شده و در نتیجه تاثیرات مثبتی بر سطح کیفی زندگی شما خواهد داشت.
  •  تغییرات ناشی از آرتروز ـ علائم ثانویه
  •  التهاب تاندون آشیل
  •  درد پاشنه پا
  •  اپی کوندیلیت زند زبرین و خارج آرنج

شاک ویو تراپی با توجه به تأثیر بازسازی کننده و التیام بخشی بافت نرم در پزشکی ورزشی کاربرد بسیار دارد. بنابراین دوران بهبود پس از آسیب دیدگی را می‌توان با بهره‌گیری از این روش به حداقل رساند. موارد استعمال شاک ویو تراپی عبارت‌اند از:

•  تورم عضلانی
  •  درمان بدشکلی طولانی مدت مفصل
  •  درد کشاله ران
  •  درد مفصل ران
  •  کمر درد

مزایای استفاده از روش شاک ویو تراپی چیست؟

استفاده از روش درمانی شاک ویو تراپی مزایای متعددی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

•  کاهش درد: با تغییر راه ارسال سیگنال درد از طریق عصب (مداخله در سیگنال‌های درد در جهت مثبت)
  •  افزایش بهبودی بافت‌ها: شاک ویو تراپی باعث ترشح مواد شیمیایی در سلول‌ها شده که می‌تواند تورم و التهاب را کاهش دهد
  •  افزایش گردش جریان خون: شاک ویو تراپی مکرر باعث افزایش گردش خون در بافت‌های در حال بهبودی و بازسازی آنها می‌شود.
  •  کاهش تون عضلانی: شاک ویو تراپی در نقاط هدف انجام می‌شود. معمولاً این نقاط حساس دردناک در عضلات باعث ایجاد درد و اختلال عملکرد می‌شوند.

تفاوت شاک ویوتراپی و اولتراسوند

شاک ویوتراپی و اولتراسوند از بسیاری جهات به یکدیگر شباهت دارند. بااین حال شاک ویوتراپی دامنه فشار بسیار بالاتری دارد و در آن به جای موج نوسانی انرژی مورد استفاده در اولتراسوند از پالس‌های مجزا استفاده می‌شود.

پیش از شاک ویوتراپی

پزشک معاینه و ارزیابی دقیقی را برای اطمینان از صحت تشخیص و مناسب بودن شاک ویوتراپی با توجه به شرایط بیمار انجام می‌دهد. برای این منظور اولتراسوند تشخیصی (سونوگرافی) یا اسکن ام آر آی پیش از شروع درمان انجام می‌شود.

مکانیسم عمل

شاک ویو تراپی، یک موج صوتی است که انرژی زیادی را به محل درد و بافت های اسکلتی -عضلانی مبتلا به عوارض مزمن، تحت مزمن و تحت حاد منتقل می کند. این انرژی فرآیند ترمیمی و بازسازی را در استخوان ها، تاندون ها و سایر بافت های نرم بهبود می بخشد.
بالا بودن دامنه، ماكزيمم فشار مثبت و كوتاه بودن زمان رسيدن به حداكثر فشار، از ویژگی های امواج شاک ويو می باشد.
انرژی جنبشی دستگاه توسط هوای فشرده ایجاد می شود و به فرستنده واقع در انتهای اپلیکاتور و سپس به درون بافت منتقل می شود.

پس از شاک ویوتراپی

علائم بسیاری از بیماران تقریباً بلافاصله پس از درمان بهبود می‌یابد، حال آن که برخی پس از چند هفته واکنش محسوس به درمان نشان می‌دهند. قرمزی یا ورم موقت ناحیه درمان شده و مختصری افزایش درد طبیعی است. بروز نتیجه نهایی گاهی چند هفته زمان می‌برد. پیشنهاد می‌شود که یک متخصص بیمار را ۶ تا ۸ هفته پس از درمان به منظور بررسی پیشرفت به دست آمده معاینه کند.

آیا این روش دردناک است؟

انجام شاک ویو تراپی حدود ۵ دقیقه طول می کشد و ممکن است شخص احساس ناراحتی کند؛ با این حال اغلب افراد می توانند آن را تحمل کنند. در هر صورت اگر شما قادر به تحمل آن نباشید، می توان با تنظیم دستگاه میزان فشاری که شما احساس می کنید را کم کرد.

میزان موفقیت این روش درمانی چقدر است؟

در یک درمان موفق، طی ۳ ماه حداقل ۷۵% از درد بیمار کاهش خواهد یافت. در سراسر جهان میزان موفقیت این روش، ۸۰تا ۹۰% می باشد.

شاک ویو تراپی چقدر ایمن و بی خطر است؟

تکنولوژی شاک ویو درمانی چندین دهه است که بر روی میلیون ها نفر در سرتاسر جهان به کار رفته است. در تمام موارد استفاده از این روش، هیچ گونه عوارض جانبی جدی در سیستم اسکلتی عضلانی دیده نشده است. در واقع حتی عوارض جانبی خفیف مانند سوزن سوزن شدن، درد، قرمزی، و یا کبودی، نسبتا نادر و موقتی هستند.