درمان و علت کمر درد

young-man-with-back-pain-1024x682

تقریبا همه افراد در دوره ای از زندگی خود مبتلا به کمردرد می شوند. اگر تاکنون هم کمر درد ر ا تجربه نکرده اید احتمال این که روزی دچار کمردرد شوید زیاد است.
حس ناراحتی و درد در ناحیه کمر نشانه شایع بسیاری از بیماری های اسکلتی و غیر اسکلتی می باشد .

کمر درد می تواند به صورت درد مبهم و خفیف و همیشگی باشد و یا درد شدید و ناگهانی باشد به گونه ای که توانایی ایستادن و حرکت کردن را از بین ببرد . کمردرد ممکن است به صورت ناگهانی پس از یک تصادف،افتادن بر روی زمین و یا بلند کردن اجسام سنگین به وجود بیاید و یا به آرامی و در اثر تغییرات ستون فقرات به دلیل بالا رفتن سن بروز کند.

علت


سن

شایع‌ترین سن ا بتلا‌‌ی به كمردرد، سنین میانسالی است.

 بیماری‌ ها

از جمله بیماری ها می توان پوكی استخوان، اسكولیوز، رگ به رگ شدن کمر (خمیدگی بیش از حد ستون فقرات تنگی كانال نخاع و آنفلوانزا را نام برد.

 ضربه

ضربـه یـ‌ا سقـوط به پشت می‌تواند باعث كشیدگی یا پارگی بافت‌های اطراف ستون فقرات یا حتی منجر به شكستگی استخوان شود.

 استرس یا عصبانیت

هیجانات شدید می‌تواند باعث انقباض عضلا‌‌ت پشت شود و عضلا‌‌ت منقبض شده می‌توانند باعث ایجاد کمر درد شوند . همچنین عضلا‌‌ت منقبض شده، ‌مستعد كشیده شدن هستند.

نحوه حركت

حركات ناشیانه پیچ خوردگی یـ‌ا تقلا‌‌ی بیش از حـد می‌تواند باعث كشش یا پارگی تاندون‌ها، لیگامان‌ها (رباط‌ها )و عضلا‌‌ت موجود در ناحیه كمر و کمردرد شود.

 ورزش نكردن

ستون فقرات انسان باید توسط عضلا‌‌ت قوی هم در ناحیه جلو و هم عقب حمایت شوند، اگر به‌اندازه كافی ورزش نكنیم این عضلا‌‌ت ضعیف گشته و ستون فقرات بدن را مستعـ‌‌د آسیب می‌كند.

 ورزش‌های غلط

در صورتی كه به طور مكرر مبتلا‌‌ به كمـ‌ردرد می‌شوید باید در ورزش مورد علا‌‌قه تان كه باعث پیچش یا خم شدن ستون فقراتتان می‌شود، تجدید نظر كنید.

 خوابیدن نادرست

طرز خوابیدن می‌تواند منجر به كمردرد شود; در صورتی كه به شكم خوابیده شود یا تشك خیلی نرم باشد یا بالش خیلی بزرگ باشـ‌د ستون فقرات بـدن ممكن است بیش از حد خـم و به كمر درد منجـر شود; از طرفی در صورتی كه تشك خیلی سفت باشد ستون فقرات بدن ممكن است بیش از حد صاف قرار گیرد و احساس ناراحتی شود.

 اضافه وزن

اضافه وزن احتمال كمردرد را در بدن افزایش می‌دهد. وزن اضافی باعث می‌شود كه بار بیشتری بر كمر تحمیل شود.

 وضعیت‌های قرارگیری نامطلوب

در صورتی كه ساعت‌ها با پشت قوز كرده یا شانه‌های افتاده بنشینیم یا بایستیم یا در حالت قوز كرده راه برویم احتمال ابتل ا‌‌به كمر درد افزایش می‌یابد; به خصوص خانم‌هایی كه كفش‌های پاشنه بلند می‌پوشند باید مراقب باشند و علت آن این است كه ستون فقرات در حالت طبیعی به شكل حرفS می‌باشد و ناحیه كمر قوسی به سمت داخل دارد. استفاده از كفش‌های پاشنه بلند باعث می‌شود كه این قوس افزایش یافته و كشش بیشتری بر روی عضلا‌‌ت و دیسك اعمال گردد.

برداشتن غلط و نادرست اجسام

برای انجام كارهای خیلی سنگین و سخت و یا كارهایی كه به نیروی خیلی زیاد نیاز دارند سطح كار باید از حد معمول پایین‌تر باشد . از حمل و جابجا كردن وسایل سنگین با یك دست دوری نماییم.اگر برداشتن بار بایستی به طور دایم انجام گیرد وزن بار باید هر دفعه نسبت به قبل سبكتر شده تا فرد زود خسته و آسیبی به كمر وی وارد نشود; همچنین باید سعی كنیم تا آنجا كه امكان دارد بار را به بدن خود نزدیك كنیم و از پاهای خود برای بلند كردن اشیا استفاده نماییم و هنگام حمل پشت خود را خم نكنیم و از لیز نخوردن پا و عدم وجود موانع در سر راه مطمئن شویم.

درمان


کاهش وزن

کاهش وزن از روش های دیگر تخفیف کمردرد است. زیرا وزن زیاد کمر درد را تشدید می کند. علاوه بر این باید ماهیچه ها را تقویت کرده و به وضعیت و حالت بدنی هنگام نشستن، ایستادن و یا خوابیدن توجه بیشتری کرد.زیرا اگر سر در امتداد بدن قرار نگیرد، مانند آن است که وزنه ای به وزن ۸/۶ کیلوگرم بدن را به سمت جلو می کشد و از این رو به گردن و شانه ها آسیب می رساند. ایستادن و نشستن در حالت مناسب، خطی عمودی در بدن ایجاد می کند که بدن را حدود چهار و نیم کیلوگرم سبک تر نشان می دهد.

استفاده از کیسه آب گرم و یا کیسه آب سرد

هنگام کمر درد، استفاده از کیسه آب گرم (کمپرس) و یا کیسه آب سرد روی محل درد توصیه می شود. این عمل باید هربار برای مدت حداکثر ۲۰ دقیقه و روزی چند مرتبه تکرار شود. اگر پس از دو یا سه روز استفاده از کیسه آب سرد، کمر درد تخفیف پیدا نکند باید کیسه آب گرم جایگزین آن شود. استفاده از کیسه آب سرد و یا آب گرم به آرامش ماهیچه ها و افزایش جریان خون و همچنین سرعت بهبودی کمک می کند.

ماساژ درمانی

مطالعات نشان داده است که ماساژ درمانی در درمان دردهای ناشی از گرفتگی عضلات مؤثرتر از طب سوزنی و کایروپراکتیک عمل می کند. ماساژ درمانی با فوایدی چون بهبود جریان خون (که به تخفیف درد در ماهیچه ها کمک می کند)، آرامش ماهیچه ها (که باعث حرکت بدون درد ماهیچه ها می شود) و افزایش آندورفین (مسکن طبیعی بدن) همراه است.

تمرینات ورزشی

تمرین اول

برای رفع کمردرد پاشنه یک پا را بر روی یک میز با حدود ارتفاع ۱۵ اینچ بگذارید. پای خود را راست کنید. به جلوخم شوید،ازمفصل لگن خم شوید تا زمانی که یک کشش ملایم پشت ران احساس کنید.مطمئن شوید که شانه هایتان دچار چرخش نشود و همچنین از کمرخم نشوید. می خواهید پای خود را کشش دهید نه کمرخود را. این کار را ۳ بار بر روی هر پا انجام دهید. مدت زمان اجرا ۱۵ تا ۳۰ ثانیه می باشد.

تمرین دوم

برای رفع کمردرد بر روی دست ها و زانوهایتان بروید.اجازه دهید شکم تان خم شود. اجازه دهید کمرتان به سمت پایین خمیده شود. این موقعیت را برای ۵ ثانیه نگهدارید.سپس کمرخود را قوس دهید.برای ۵ ثانیه نگهدارید. این حرکت را ۲ ست ۱۵ تکراری انجام دهید.

تمرین سوم

برای رفع کمردرد بر روی زانو و دست تان قرار بگیرید. عضلات شکم خود را منقبض کنید تا ستون فقرات سفت گردد. در حال حفظ این حالت یک دست و پای مخالف را دور از بدن بلند کنید. این حالت رابه مدت ۵ ثانیه نگهدارید. باز و پاهایتان را به آرامی پایین بیاورید و حرکت را درطرف مقابل انجام دهید.این حرکت را ۱۰ بار برای هرطرف انجام دهید.

تمرین چهارم

برای رفع کمردرد به پشت بر روی کف اتاق با زانوهای خم دراز بکشید در حالی که کف پاها برروی زمین باشد. شکم خود را به داخل بکشید و کمر خود را بر روی کف فشاردهید،پشت شما وسیع تر می شود. این حالت را ۱۵ ثانیه نگهدارید سپس آرام بگیرید. این حرکت را برای ۵ تا ۱۰ بار انجام دهید.

تمرین پنجم

برای رفع کمردرد با زانوهای خم و پاهای قرارداده شده روی کف اتاق به روی پشت دراز بکشید. شکم خود را منقبض کنید و عضلات شکم را منقبض کنید. با دست های کشیده به بیرون درمقابل خود،بالاتنه خود رابه سمت جلوخم کنید تاشانه هایتان از کف اتاق جدا شود. این حالت را ۳ ثانیه نگه دارید.نفس خود را متوقف نکنید. این به شما کمک می کند هنگام بالا آوردن شانه هایتان به بیرون نفس بکشید. به پشت بر روی کف آرام بگیرید. این حرکت را ۱۰ بار انجام دهید. ۲ ست با ۱۵ تکرار انجام دهید. برای به چالش کشیدن خود دست هایتان در پشت سر محکم بگیرید و آرنج ها را به طرفین بدن بیرون نگه دارید.

تمرین ششم

برای رفع کمردرد با زانوهای خمیده به پشت دراز بکشید.مچ یک پار را بر روی زانوی پای دیگر قرار دهید. کشاله ران پای پایین تر را بگیرید و به سمت سینه خود بکشید. کششی در طول کپل و احتمالا” بیرون لگن خاصره احساس خواهید کرد. کشش را ۱۵ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید. حرکت را ۳ بار بر روی هر پا انجام دهید.

تمرین هفتم

برای رفع کمردرد دمر روی زمین دراز بکشید برای ۵ دقیقه. اگر این حرکت بسیار آسیب زننده می باشد یک بالش زیر شکم قرار دهید. این حرکت درد ران و پشت را کاهش می دهد.زمانی که بدون بالش به مدت ۵ دقیقه دراز بکشید، می توانید حرکت ب این تمرین را ادامه دهید.بعد از دراز کشیدن بر روی شکم به مدت ۵ دقیقه، برای ۵ دقیقه دیگر بر روی آرنج ها به سمت بالا تکیه دهید. اگر بتوانید این حرکت را بدون درد بیشتر در ناحیه ران و کپل انجام دهید می توانید قسمت سوم این تمرین را انجام دهید. با دست های زیر شانه بر روی شکم دراز بکشید. سپس دست های خود را به پایین فشار داده و آرنج های را باز کنید در حالی که کپل بر روی کف قرار دارد. برای ۱ ثانیه نگه دارید و خود را به سمت کف پایین بیاورید. ۳ الی ۵ ست ۱۰ تکرار انجام دهید. ما بین هر ست ۱ دقیقه استراحت کنید.هیچ گونه دردی در ناحیه پاها نخواهید داشت وقتی این حرکت را انجام دهید اما کمی احساس درد در ناحیه کمر طبیعی خواهد بود.این حرکت را در چند بار در روز انجام دهید.

تمرین هشتم

برای رفع کمردرد با پاها، کپل و شانه های مستقیم و راست بر روی یک طرف دراز بکشید. بر روی بازوی خود تکیه دهید طوری که آرنج دقیقاً زیر کتف قرار می گیرد. کپل خود را از زمین جدا کنید و بر روی بازو و قسمت خارجی مچ پا تعادل یابید. سعی کنید این حالت را ۱۵ ثانیه نگه دارید سپس به آرامی کپل خود را پایین بیاورید. حرکت را برای هر طرف تغییر و تکرار کنید. این حرکت را برای نگه داشتن تا یک دقیقه یا بیشتر تمرین کنید. این تمرین می تواند با زانو و کپل خم شده به طرف سینه آسان تر انجام شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست ممکن است برای کاهش درد از یکی از روش های درمانی فعال و یا غیر فعال استفاده کند. نمونه هایی از فیزیوتراپی غیر فعال عبارتند از:
• ماساژ
• کیسه های آب گرم و یا سرد (یخ)
• دستگاه TENS
• استفاده از امواج فراصوت

نمونه هایی از درمان فعال عبارتند از:

• حرکت های کششی و انواع مختلفی از حرکت های ورزشی
• انجام حرکات قدرتی
• تمرینات کاهش درد
• تمرینات هوازی

نکاتی که در مورد فیزیوتراپی و کاهش درد باید در نظر بگیریم

نکته ی مهمی که باید در نظر داشته باشیم این است که تسکین درد با استفاده از روش های فیزیوتراپی برای هر شخص به صورت متفاوتی اثر می گذارد و افراد مختلف به روش های درمانی فیزیوتراپی واکنش های مختلفی را نشان می دهند. فرم بدن افراد مختلف بوده و الگوی حرکتی و همچنین عادت های آنها با هم متفاوت است. فیزیوتراپیست ها می توانند با نظارت بر هر فرد، الگوی حرکتی و عادت های وی را تشخیص داده و در راه بهبود و یا اصلاح آن، به شخص بیمار کمک کنند.

نویسنده: فاطمه اسدی- فیزیوتراپیست