درمان خار پاشنه پا با شاک ویو تراپی

خار پاشنه پا (Heel Spur) عبارت است از به وجود آمدن یک زایده استخوانی در پاشنه پا که باعث درد پاشنه پا و مشکل در راه رفتن می شود. علت خار پاشنه پا می تواند وارد آمدن فشار یا آسیب به بافت پاشنه پا باشد، که منجر به التهاب و استخوانی شدن رباط های کف پا شود. التهاب غلاف کف پا علت درد پاشنه پا می شود . فاسیا پلانتار رباط نازکی است که پاشنه را به پای شما متصل می کند. این رباط از قوس پای شما پشتیبانی می کند و در راه رفتن به شما کمک زیادی می کند.التهاب غلاف کف پا یکی از شایع ترین شکایات ارتوپدی است. رباط فاسیا پلانتار شما در زندگی روزانه خود بسیاری از ساییدگی و پارگی ها را تجربه می کند. به طور معمول، این رباط به عنوان کمک فنر عمل می کند، و از قوس پا حمایت می کند . فشار بیش از حد روی پا می تواند به صدمه یا پارگی منجر شود وباعث التهاب رباط میشود، و التهاب باعث درد پاشنه پا، سفتی وخارپاشنه پا می شود.

علائم و نشانه‌ها

موارد زیر از علائم خار پاشنه پا می باشد:

•  درد پایین پاشنه
  •  درد در قوس کف پا
  •  تشدید درد هنگام از جا برخاستن و ایستادن
  •  افزایش تدریجی درد در طول چندین ماه

شدیدترین ناراحتی به علت درد پاشنه پا صبح هنگام و زمان بیدار شدن از خواب شبانه یا هنگام ایستادن پس از نشستن طولانی مدت بروز می‌یابد و پس از چند دقیقه راه رفتن به علت کشیده شدن رباط کف پا کاهش می‌یابد. درد برخی بیماران نیز فروکش می‌کند، اما پس از ایستادن و روی پا بودن طولانی مدت مجدداً آغاز می‌شود.

دلایل

نقص ساختاری پا رایج‌ترین دلیل التهاب پلانتار فاسیا محسوب می‌شود. برای مثال افرادی با قوس کف پای غیرطبیعی، صافی کف پا یا زیاد بودن این قوس، بیش از دیگران مستعد ابتلا به خار پاشنه پا هستند.
پوشیدن کفش نامناسب هنگام راه رفتن روی سطوح سخت و صاف فشار مضاعفی را به رباط کف پا وارد می‌کند و به التهاب آن می‌انجامد. این مورد به ویژه برای اشخاصی رخ می‌دهد که حرفه‌شان ایستادن طولانی مدت را ایجاب می‌کند. چاقی نیز می تواند علت خار پاشنه پا باشد.

درمان خار پاشنه

درمان خانگی

درمان اولیه در منزل شامل متوقف کردن فعالیت های پای خود و گذاشتن یخ به مدت 15 تا 20 دقیقه سه یا چهار بار در روز برای کاهش تورم است. شما همچنین می توانید کاهش و یا تغییر در فعالیت های ورزشی خود را امتحان کنید. استفاده از حمایت های قوس در کفش خود و انجام تمرینات کششی نیز ممکن است به تسکین درد کمک کند.داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS)، مانند ایبوپروفن (به عنوان مثال موترین یا آسپرین) و ناپروکسن اغلب برای کاهش التهاب در رباط استفاده می شود.

ازن تراپی

در روش اوزن درمانی، اوزون،دارو های ضد التهابی و ویتامین ها به ناحیه آسیب دیده تزریق می شود. این روش به ترتیب زیر عمل می کند:
با استفاده از بی حسی موضعی عصب ها بی حس می شوند.
مواد ضد التهابی موجب کاهش درد،تورم و التهاب و در نتیجه افزایش جریان خون می شوند.
با استفاده از ویتامین و مواد معدنی بافت ها تغذیه می شوند و به بازسازی آن ها کمک می شود..

فیزیوتراپی

بخش مهم و یکی از بهترین روش های درمان برای خارپاشنه است. این کار می تواند به کشش فاسیا پلانتار و تاندون آشیل کمک کند. یک پزشک فیزیوتراپی نیز می تواند به شما ورزش هایی برای تقویت ماهیچه های پایین پا، و کمک به ایجاد ثبات در پیاده روی شما و کاهش فشار در فاسیا پلانتار اموزش دهد.

بریس

اسپلینت شبانه یکی دیگر از راه های درمان خار پاشنه پا است که می تواند به کشش ساق پا و قوس پا کمک کند . اسپلینت های شبانه یک نوع بریس است که پای شما را در موقعیت خم قرار می دهد و فاسیا پلانتار و تاندون آشیل را در طول شب تحت کشش نگه می دارد. این می تواند از درد صبح و سختی جلوگیری می کند

ارتز ویژه

ارتز ویژه پد یا کفی طبی کفش که برای شما ساخته می شود که با حمایت قوس، برای کفش شما ممکن است به کاهش برخی از درد ها کمک کند و باعث توزیع فشارشود و از صدمه بیشتر به فاسیا پلانتار جلوگیری می کند

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی Extracorporal shock wave therapy ESWT روش درمانی جدیدی است که در آن با استفاده از امواج صوتی پر قدرت درد ناشی از بعضی بیماری های سیستم حرکتی بدن انسان را کاهش میدهند. یک شوک ویو یا موج شوکی نوعی موج قوی ولی بسیار کوتاه مدت ست که از صوت سریعتر حرکت میکند. مثال هایی از این نوع موج های شوکی موج ایجاد شده در هنگام رعد و یا موج ایجاد شده در هنگام شکسته شدن دیوار صوتی توسط هواپیما است. Extracorporal به معنای خارج از بدن است به این منظور که دستگاه مولد موج در خارج از بدن قرار گرفته است تکنولوژی این سیستم بسیار شبیه آن چیزی است که در دستگاه های سنگ شکن کلیه استفاده میشود.

در روش شاک ویو تراپی از امواج صوتی برای تسکین آسیب‌دیدگی بافت‌های اطراف پاشنه که می‌توانند علت ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه پاشنه باشند، استفاده می‌شود. امروزه از دو روش اصلی برای درمان خار پاشنه از طریق امواج صوتی به شرح زیر استفاده می‌شود:

• روش مستقیم یا درمان ساکن: این روش برای بهبود مشکل خار پاشنه موثر بودن و سرعت تاثیرگذاری آن زیاد است. با این وجود روش مستقیم می‌تواند بیشترین درد را برای بیمار به همراه داشته و به سادگی باعث وارد شدن آسیب به پوست شود. این روش برای درمان موارد خار پاشنه بزرگ به افراد توصیه نمی‌شود، زیرا در این حالت ممکن است یک حفره در خار پاشنه ایجاد گردیده و خار پاشنه از بین نرود.
  •  ارسال امواج به صورت نقطه‌ای از زوایای مختلف: این روش از اثربخشی کمتر برخوردار بوده و به همین خاطر نیاز به تعداد جلسات بیشتر برای دستیابی به نتایج مورد نظر دارد. به هر حال استفاده از این روش بر روی پوست ساده‌تر بوده و از طریق آن امکان درمان موارد خار پاشنه بزرگ نیز وجود دارد. این روش همچنین در مجموع درد کمتری برای بیمار به همراه دارد.